Introduktion
När du köper en semesterbostad gör du inte bara en fastighetsinvestering. Det är också en möjlighet att tjäna pengar på lång sikt genom att hyra ut din semesterbostad under de veckor och månader som du inte använder den själv.
Här ger vi dig några viktiga tips att tänka på när du överväger att förvärva ett fritidshus - saker som betyder mest för hyrespotentialen av fastigheten.
Hela denna artikel beskriver allt som sägs i denna engelska informativa film:
Hela denna artikel beskriver allt som sägs i denna engelska informativa film:
Målgrupp
Börja med att bilda dig en uppfattning av din målgrupp. Genom att bestämma målgrupp för hyresgästerna kommer du att nå bäst resultat med dina uthyrningsaffärer, både med tanke på resultat och kundnöjdhet.
Din målgrupp kan vara: unga par utan barn, äldre par utan barn, familjer med barn, familjer med en funktionshindrad person eller kanske en grupp av affärsresenärer. Varje målgrupp har olika och specifika behov. Och om levererar 100% av deras önskemål och förväntningar kan du vara säker på en succé. Här ett par ytterligare tips om att skapa en upplevelse och inte bara hyra ut en semesterbostad.
Läget, läget, läget
Först och främst ska din semesterbostad ha det ultimata drömläget när du själv ska åka på semester och ledigheter. Då du också behöver överväga din målgrupps behov och önskemål är det önskvärt att hitta läget som är perfekt för din egen och din målgrupps semester.
Om din grupp är t.ex. familjer med barn är det viktigt att hemmet är säkert, inte nära hårt trafikerade vägar och fortkörande bilar. Familjer med barn vill också ha tillgång till affärer, restauranger, stränder, parker och lekplatser. Om din målgrupp är unga par utan barn bör din semesterbostad ligga nära "där det händer" och barer. För jobbresenärer i grupp och äldre par kan semesterbostaden vara belägen i ett lugnare och tystare område.
Annat viktigt att överväga vad gäller läget är utsikten och avståndet till flygplatsen. Du kan också fundera över avståndet till golfbanor, skidorter m.m.
Storlek och planskiss
Storleken på fastigheten är också viktig att ta hänsyn till för din målgrupp. Mindre lägenheter är perfekta för unga och äldre par som reser utan barn. Större villor är ideala för familjer med barn, fler familjer som reser tillsammans och affärsresenärer.
Vad gäller planskissen för fastigheten, räkna ut vilken utrustning som är nödvändig och vilka bekvämligheter din målgrupp vill ha: antal sovrum, privata badrum för varje sovrum, kanske mer än ett vardagsrum och arbetsytor. Om du önskar hyra ut till funktionshindrade personer (kanske i rullstol) var säker på att erbjuda direktåtgång i samma nivå, gott om utrymme i badrum, kök, sovrum, entrédörrar etc.
Inredning och möblering
Valet av huset inredning och möblering är viktig för din valda målgrupp. Idag är internettillgång med wifi, kabelTV, luftkonditionering och myggnät för dörrar och dörrar viktigt för alla grupper. Det samma gäller tvättmaskiner och diskmaskiner. Dock är det stor skillnad med andra ting.
Familjer ser ofta simbassänger som ett attraktivt tillval och därför är poolen viktig för gruppen familjer med barn. Men glöm inte säkerhetsaspekten. Poolen måste vara väl avskild med ett staket. Hela utomhusområdet måste ha staket så att föräldrar kan slappna av utan att de ska behöva oroa sig vart deras barn tar vägen. Likaledes, kom ihåg att ha en grind framför trapporna. Kom ihåg att säkerhet är en kritiskt punkt om din målgrupp är familjer med barn.
En annan sak att tänka på är att möbleringen ska vara presentabel. Vi rekommenderar att du använder möbler i något högre kvalitet än de allra billigaste på marknaden. Försök att göra huset bekvämt, mysigt och hemtrevligt och dina gäster kommer att känna sig som hemma. Kom ihåg din målgrupp när det gäller valet av möbler. Om de är affärsresenärer måste det finnas bra arbetsbord och stolar. Om den är familjer med barn måste det finnas barnstol, spjälsäng etc.
Uthyrning
När du köpt din drömsemesterbostad med tillhörande val av läge, storlek, design, inredning och möblering med din målgrupp i fokus, är det mycket lättare att hyra ut och mycket roligare. De flesta hyr ut bostaden på veckobasis då korttidsuthyrning ger en högre intäkt än att hyra ut på lång sikt. Att satsa på korttidsuthyrning
gör det lättare för dig själv att använda din semesterbostad med din familj och vänner.
Satsa på att beskriva allt som finns i närområdet. Här hittar du att saker att tänka vid uthyrning och fler tips och med underlag från Googles fem steg för att planera sin semesterresa.
Det är normalt att hyra ut 20-30 veckor per år. Att annonsera uthyrningen kan du göra via din egen hemsida, uthyrningsportaler eller via en mäklare. Du kan själv sköta uthyrningen eller anlita en van uthyrningsagent i ditt område. Uppgiften är att möta kunden, ge ut nycklar, acceptera betalning och sköta utcheckning etc. I de flesta fall görs städningen av en ett lokalt städbolag.
gör det lättare för dig själv att använda din semesterbostad med din familj och vänner.
Satsa på att beskriva allt som finns i närområdet. Här hittar du att saker att tänka vid uthyrning och fler tips och med underlag från Googles fem steg för att planera sin semesterresa.
Det är normalt att hyra ut 20-30 veckor per år. Att annonsera uthyrningen kan du göra via din egen hemsida, uthyrningsportaler eller via en mäklare. Du kan själv sköta uthyrningen eller anlita en van uthyrningsagent i ditt område. Uppgiften är att möta kunden, ge ut nycklar, acceptera betalning och sköta utcheckning etc. I de flesta fall görs städningen av en ett lokalt städbolag.